Diriku Tertekan, Siapa Yang Dapat Membantu?

hidupku tertekan - Miro CornerZ

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Syukur alhamdulillah, hari ini aku masih dapat menghirup udara walaupun isi kandungannya tidaklah berapa sihat di zaman moden ini. Aku masih hidup, hidup untuk meneruskan perjalanan yang penuh liku, dirundum pelbagai masalah yang tak boleh salahkan sesiapa hanya salahkan diri sendiri. Kerana apa?! kerana Allah telah berpesan bahawa Dia tidak akan mengubah nasib hambaNya, melainkan hambaNya itu yang mengubahnya sendiri. Dalam erti kata yang lain, berusaha. Aku sudah berusaha tetapi tidak secara sebaik mungkin atau dengan bersungguh-sungguh menyebabkan masalah-masalah yang dihadapi kini terus membelenggu kehidapan aku. Cukuplah mukadimmahnya di sini, kenapa kenapa kenapa aku tertekan? Banyak faktor sebenarnya yang membuatkan hidup tertekan tetapi hanya satu dua sahaja yang aku mahu kongsikan.

 

Mungkin orang lihat aku okay kerana setiap hari aku tidak lupa untuk senyum, walhal aku ni tidaklah sebahagia yang disangka. Kerana apa aku masih boleh tersenyum, kerana aku telah memotivasikan diri aku untuk sentiasa jadi positif. Tetapi kadang kala tekanan masalah itu berat untuk aku pikul. Bagaimana nak kurangkan ialah caranya berkongsi dan ini salah satu cara aku, melalui blog.

 

Berbadan KURUS

Faktor ini adalah faktor yang telah sekian lama aku rasai tekanannya. Sejak aku dibangku sekolah lagi, aku diejek, diperli, ditanya oleh pelbagai manusia yang aku kenal mahupun tak dikenali. “Amir, kenapa ni kurus sangat ni?”, tanya mak saudara setiap kali aku balik kampung, “Woi, kurus!”, panggilan kawan sekolah aku, “Adik, you tarak makan ka, nampak kurus sangat ni”, teguran Aunty yang berbangsa Cina semasa aku beratur hendak membeli nasi bungkus di gerai makan. Dan aku, hanya tersenyum dan tersengih. Nak marah pun, alahai tak berbaloi marah orang sebab benda-benda camni. So, redha je la apa orang nak kata.Hmmm.

skinny-dudeSerius tak macho langsung jadi Skinny Guy

Cermin adalah sahabat akrab aku saat aku memikirkan permasalahan ini. Berdiri di depannya dan seraya bertanya, kenapa aku kurus sangat? lalu aku melihat susuk tubuh yang langsung tidak menjadi idaman aweks-aweks di luar sana. Perasaan-perasaan negatif mula menyerlahkan diri. Aweks-aweks hanya terliur susuk ala-ala Fahrin Ahmad, Aaron Aziz, Johnny Depp, Osman Kering..erk!?.salah orang plak..emm Sazali Samad mungkin…hehehe.

johnny_depp-6569 Kenal tak siapa ni? Ini namanya Tukiman Bin Tukiran, sahabat aku..hehehe

Benci!!! kata hati ku. Aku terasa sedikit terhina, terkilan, tertekan, terkencing..opss..tatkala melihat orang-orang disekeliling. Kenapa tidaknya, aku melihat kawan-kawan ku contohnya, mereka memliki tubuh yang ideal, pakai baju, seluar elok je bila dipandang. Nak mengorat aweks pun berkeyakinan tinggi..huhuhu. Aku?!..hmmm, pakai baju saiz M tu pun sebab aku tinggi (perasan tinggi plak dah..ahaks), 170cm sebab kalau pakai S, singkat plak jadi bajunya. Seluar, pinggang 29 je tu pun kasi longgar skit sebab kalau pakai 28, ngam-ngam tak best kan. Nak bergaya jadi susah..hahahampeh. BMI aku ialah ‘kurang berat badan’, seberat yang aku mampu capai ialah hanya 55 kg, untuk aku mencapai tahap ideal, sekurang-kurangnya 60 kg. Serius tak macho langsung. sedihnya diriku ini..T_T

Kadang-kala, aku rasa aku tak nak keluar dari rumah, tak nak berjalan seiring dengan sesiapa pun, rasa tiada keyakinan diri, low self esteem bak kata omputih. Tapi nak tak nak, kena keluar juga, tak ada life la kalau terperap dalam rumah je kan. Aku malu, malu memiliki badan sebegini. Hmmmm..

Apa masalah sebenarnya?! Ada orang kata, kadar metabolisma badan aku tinggi. Masalah diet la, kena makan banyak, lebihkan certain nutrition dan sebagainya. Makan banyak pun, badan tak berisi jugak. Nak try supplement, fikir beberapa kali jugak, mahal lah, mujarab ke tak lah, tak ada side effect ke lah…haish! Pernah jugak teori mengatakan, ala, kau tunggu je la kahwin nanti. Aku takut lepas kahwin bukan berat badan yang bertambah, tapi sama naik dengan isteri yang tengah hamil…Ahaks, mintak jauh la jadi lelaki perut buncit ni..buruk bebenor ropenye..nak makan banyak-banyak, aku kena fikirkan masalah aku yang kedua plak. Jadi, tak akan selesai masalah ini jika masalah kedua aku itu tak selesai.

 

obesity

Aku tak nak buncit macam dalam gambar atas ni..aku nak tambah berat badan je..huhu

Duit Tak Ada

Dalam erti kata masalah ekonomi. Aku penganggur, duduk berjauhan dengan keluarga, keluarga pulak, ekonomi sekadar cukup-cukup makan. Perbelanjaan aku 100% berharap kepada keluarga. Banyak benda yang aku kena belanjakan, rumah sewa, bil-bil, topup, makan dan transport aku. Aku dah rasa tertekan, bila aku nak dapatkan kerja ni, aku tak nak hidup macam ni, menyusahkan dan membebankan keluarga. Aku tak nak salahkan sesiapa, AKU, aku sendiri yang cari masalah. Usaha ada tetapi tidak cukup. Tawakal sahaja tidak memadai. Tawakal tanpa usaha lagi la tak ada harapan nak berduit.

6a0128764bd061970c0133f433de08970b-800wi

Aku dah mula rasa malu, kawan-kawan semua dah boleh hidup sendiri, sumber kewangan sendiri. Mak ayah kat kampung mereka dah dapat ‘makan jasa’ pengorbanan mereka dalam membesarkan anak-anak. Aku? masih lagi hidup bergantung. Bila masalah ini nak selesai, hanya aku je tahu jawapannya. Serabut kepala otak, tapi aku tetap tersenyum dan tersengih. Walaupun palsu, ia tetap membantu untuk aku kurangkan tekanan masalah yang di hadapi.

 

Apa-apa pun masalahnya, aku tetap redha dan bersyukur dengan apa yang aku miliki, jika asyik memandang benda yang lebih elok daripada kita, sampai mati pun kita tak kan rasa puas. Untuk itu, sesekali pandanglah juga benda yang kurang dari kita agar kita berfikir, rupa-rupanya ada yang masih teruk dari kita.

Sekian sahaja coretan perasaan aku. Terima kasih dan Wassalam.

forced-smile

SMILE!!!

Related Posts with Thumbnails