Tahukah Anda? Kos Elektrik Seharian Anda


Haa...meh sini gua nak ajar skit yg mana kurang ajar tu...hahahaha...xde la, gurau aje...kali ni gua nak kasi info pasal kos tariff elektrif rumah kita berpandukan alat2 elektrik atau elektronik yg biasa kita guna seharian. Kebiasaannya la kat Semenanjung Tanah Melayu ni tariff TNB setelah ditolak tambah kali darab punca kuasa 3, lebih kurang 30 sen hingga 45 sen per kWh..haa...harap2 betol lah kira2 aku ni, xcukup kalkulator siap sempoa lg...bergantung kepada penggunaan kita juga la. Banyak yg korang guna, banyak la mau kasi bayar maa...

Di bwh ni gua kasi list la kos penggunaan elektrik mengikut peralatan. Ongkosnya dikira (sen/hour). Jd korang buat perhitungan sendiri lah...apa peralatan yg korang guna seharian...Ok.

Fluorescent lights
1 sen

Wireless Router
1 sen

ASTRO decoder + dish
2 sen

Table Fan
2 sen

Incandescent lights
3 sen

Ceiling Fan
3 sen

Computer (laptop)
5 sen

CRT (‘normal’) TV (21 inch)
3 sen

LCD TV (32 inch)
7 sen

Computer (desktop)
9 sen

Plasma TV (42 inch)
10 sen

Washing Machine
15 sen

Vaccuum Cleaner
17 sen

Electrical Clothes Iron
33 sen

Electric Hot Plate
46 sen

Air Conditioning
46 sen

Electric Water Kettle
50 sen

Ingat, walaupun nampak jo kocik nilainya...alah 3 sen/hour apa lah sgt, tp klu dibiarkan penggunaan elektrik selama 24/7... RM20 gak beb sebulan mau pecah tabung...hahaha...

7 Response to "Tahukah Anda? Kos Elektrik Seharian Anda"

  1. wuuuh
    mujo mu wi info nih..
    aku tau guno jah..
    tgk2 sapa bil..hehe

  2. bagus2...aku yg sebenarnya pun baru tau gok...hahaha...rsa penuh tanggungjawab tanpa lengah2kan maso tros post kat sini...hahaha...bajet jgn xbajet...

  3. letrik dah nak kena potong.. potong!.. potong!! hahha..

  4. @Armyrule

    oooo...camni ka...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails