7 Keajaiban Dunia





Alkisah...thaib...maka tersebutlah kisah...thaib...Sang Kancil dtg beramai2 mengadap ke bawah Duli Yg Maha Mulia Sultan Firaun...:yawn: Argh, bosan betul opening ni, xda idea lain kaeek...Ntah. Gua pun sebonarnyo xdo idea nak update blog ni...Selak punya selak Saudara Google, skodeng2 punya skodeng forum2 komuniti tetibe je terklik satu posting hamba Allah kat forum tersebut, mcm menarik. Maka, tanpa berlengah2 lg gua terus update...haa...ni aku ubah2 la skit, takkan nak copy 100% plak kan nanti tuan tanah marah plak kan...:sobrakana:.


Kisahnya bermula dengan bunyinya begini, jeng2....! Sekelompok pelajar di sebuah sekolah kat Malaysia ni (korang nak pk skolah korang pun lantak la) sedang mentelaah subjek Geografi. Cikgunya, Mohd Nordin(bukan nama sebenar) telah memberi sedikit tugas untuk anak2 muridnya supaya menyenaraikan 7 Keajaiban Dunia. Maka, mereka pun perahlah otak masing2 untuk tugasan itu. Di pendekkan masa, klu tunggu diorang list mau berjanggut kambing betina Pak Mat tempe....inilah hasil diorang yg rata2nya memilih seperti berikut:

1] Piramid

2] Taj Mahal

3] Tembok Besar Cina

4] Menara Pisa

5] Angkor Wat

6] Menara Eiffel

7] Kuil Parthenon


Ketika mengumpulkan senarai yang telah dituliskan, Cikgu Nordin memperhatikan seorang pelajar,seorang pelajar perempuan yang pendiam dan masih belum menyiapkan senarai tersebut. Jadi, Cikgu Nordin seraya bertanya kepadanya
apakah dia mempunyai kesulitan dengan apa yang perlu disenaraikan.
Gadis pendiam itu menjawab, ‘Ya,sedikit. Saya tidak dapat memilih kerana sangat banyaknya
‘keajaiban itu’.Cikgu Nordin itu berkata,’Baik, katakan pada kami apa yang kamu fikirkan dan mungkin
kami dapat membantu untuk memilihnya’.
Gadis itu terdiam sejenak, kemudian membaca apa yg telah ditulisnya.
‘Saya pikir, ‘Tujuh Keajaiban Dunia’ itu adalah :

1] melihat,

2] mendengar,

3] menyentuh,

4] menyayangi,

(no picture :sleep:)

5] merasakan,

6] tertawa
7] mencintai

Ruang kelas tersebut sunyi seketika. :anongnangyari:Alangkah mudahnya bagi kita untuk melihat pada eksploitasi manusia dan apa yang telah dibuat adalah ‘keajaiban’. Sementara yang kita lihat semuanya yang telah Tuhan
kurniakan untuk kita, kita menyebutnya sebagai ‘biasa’.

Renung2kan dan selamat beramal:eheh:

Wallahhua'lam........

1 Response to "7 Keajaiban Dunia"

  1. betul tu betul..yg Allah swt sediakan jauh lebih baik dan takkan mmpu dicipta tp kita masih menganggap manusia lebih byk mencipta keajaiban.(insap sebentar)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails