Hukum Minuman Dimasuki Semut

 

 

Hukum Minum Semut MC  bismillah mirocornerz

Assamualaikum….how do you do? I’m fine. Thank You..hehehehe. Owh, hari ni aku nak share satu info yang memang pasti berlaku kepada makhluk ciptaan Allah yang bergelar manusia…Semut juga ciptaan Allah, jadi setiap kejadian ciptaan Nya ada hikmahnya..dan kita sebagai manusia yang diberi keistimewaan akal fikiran haruslah berfikir sebaik mungkin dalam menangani masalah. Masalah yang aku nak warwarkan ini adalah semut dan minuman. Orang kata, bila minuman dimasuki semut jikalau kita minum jugak minuman tersebut boleh menyebabkan otak kita lembab. Sahih, betul atau tidak kenyataan ini wallahua’lam, aku pun tidak pasti la jugakkan. Baiklah, mukadimmah panjang lebar tak guna juga kan. So, apa hukumnya yang sebenar dan ulasannya telah dibuat oleh ustaz…

 

Soalan:

Bangkai semut yang masuk dalam minuman, apa hukumnya meminum air tersebut?

Jawapan:

Semut adalah binatang yang tidak mengalir darahnya. Bangkai semut adalah najis yang dimaafkan. Namun, masuk semut pada minuman itu, hukumnya ada 2 keadaan:


1) Semut masuk dalam keadaan sudah mati


Semut itu sudah menjadi bangkai tetapi jika masuk atas ikhtiar manusia, seperti memasukkan gula yang ada bangkai semut, maka air itu najis, tidak boleh diminum. Kalau masuk bukan ikhtiar manusia, contoh seperti ditiup angin selagi tidak mengubah sifat air, maka boleh diminum dengan syarat membuang dulu bangkai semut itu.

 

semut-pakde-4-4-300x227
2) Semut masuk dalam keadaan hidup


Jika semut itu mati sendiri di dalam air, atas sebab ikhtiar manusia, maka air itu najis dan tidak boleh diminum. Ini boleh berlaku kerana air itu ditapis atau memasukkan gula yang ada semut, atau memasukkan air yang di dalam cawan mengandungi semut. Jika bukan dengan ikhtiar manusia, seperti ia masuk dengan sendirinya atau ditiup angin, maka tidak najis dan boleh diminum dengan syarat bangkai semut itu dibuang dahulu.

 

Wallahua’lam

 

Semoga info ini dapat memberi manfaat kepada diriku dan juga para pembaca. Salam, sekian terima kasih.

Credit : Gempak.org

10 Response to "Hukum Minuman Dimasuki Semut"

  1. amat bergune..thanks :)

  2. Ohhhh.

    tengs sharing.

    l0lly bawu tau.

  3. enjit enjit semut..
    sape sakit naek atas..hehe

    nice info!thx 4 sharing =p

  4. @miss lolly a.k.a luvfareda

    ...ahaks welcomel...miss lolly aka mayafareda pun baru tau ko...ish3, saya pun baru tau jugak..wakakaka

  5. @♪7teenz♫

    ...ahaha..nice kan...kasih anda diterima...

  6. ohh..dah kira najis yer..baru aku tahu...

  7. @rizputra7

    ...tu la..aku pun baru tau gak sbb tu aku share ni..huhuhu

  8. suker entry nieyh.. tak pernah tahu yg ada dua jenis kategori hukum untuk minuman bersemut nieyhhh.. thanks yer!!

  9. @SyaNa_saN

    ....waduh2..bisa di atur...shama shama

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails