Apa Itu Windows Live Writer?

 

 

 WLW mirocornerz

 

Assalamualaikum….apa kabare anda semua?…aku harap sihat2 belako iyo…ahaa. Kali ini aku nak share lah satu benda yang agak menarik juga bagi aku la sebagai seorang blogger kan. Berdasarkan tajuk entri di atas, aku nak kasi tau sama kamu semua pasai Windows Live Writer (WLW) ni. Ini adalah software free yang anda boleh download. Korang boleh la download kat SINI. Apa yang baguih sangat pasal WLW berbanding dengan writer yang disediakan oleh blogspot dan lain2 blog service kan?…Ini la yang aku nak crita ni….

 

 

1. Offline – korang boleh menulis entri korang walaupun dalam keadaan offline.

                     Senang cerita macam MS Word la…ahahaha. Korang boleh save

                     draft, ataupun boleh post as draft kat blogger korang.

 

WLW 1

Korang tengok lah kan, macam tulis kat atas blog, bukan draft macam blogger tu

 

2. Blog Theme – Bila guna WLW ni, korang menulis macam atas blog korang. Kalau

                               dah tukar theme korang, boleh jer refresh theme baru tu. Klik View>

                                Refresh Theme.

 

WLW 2

 

 

3. Blog Preview – Bila korang dah abis taip entri kan, korang boleh preview kat blog

                                  korang dulu sebelum publish post.

WLW 3

Gambar di atas ni time aku preview kat blog, entri xabis taip lagi tu

 

4. Plugins Sempoi – Ahaa, ini yang best, korang boleh insert video, picture, cool

                                      emotion , MP3 player yang selalu aku taruk dalam

                                      entri aku.

WLW 4

Box merah tu bahagian insert…klik add plugin jer klu nak add more plugins

 

5. Option – Korang klik tool>option. Korang boleh setting macam2, set ping server

                     boleh, check spelling etc. Korang explore sendiri ah…ahahaha…pandai2

                     lah nak idup yer…ahahaha…more info google sudeh…huhuhuhu

    WLW 6

 

Ok, ni je la yang aku mampu bagi info pasal Windows Live Writer. Macam mana nak install, korang boleh singgah SINI ok. Selamat mengguna WLW yer kawan2…Sekian terima kasih dari aku, Miro. Peace No War.

 

p/s : Sebarang pertanyaan boleh lah lemparkan soklan2 korang di ruangan komen iya…klu aku boleh membantu la, klu x minta maap bebanyak ler…

Related Posts with Thumbnails