10 Greatest Ever Weapons (Part 2)

10 greatest ever weapons miro cornerz  

Assalamualaikum dan salam sejahtera kalian semua. Kali ini aku hendak berkongsi satu info mengenai senjata-senjata yang terbaik di hasilkan oleh manusia di muka bumi ini. Info ini aku dapat hasil dari tontonan Discovery Channel sewaktu aku bercuti di kampung sebulan yang lalu. Senjata dicipta adalah untuk 2 kegunaan, satunya adalah untuk pertahanan atau perlindungan dan keduanya sebagai serangan balas. Justeru itu, mari kita bersama sama menyelongkar senarai 10 Senjata Terbaik ciptaan manusia….

 spear miro cornerz

Tombak, Spear atau Lance. Tombak sebenarnya telah diguna sejak Zaman Batu lagi sebagai senjata untuk memburu dan sebagainya. Dalam peperangan pula, banyak filem peperangan epik menunjukkan tombak sebagai senjata dalam adegan berperang, contohnya filem Alexander.. Dalam sejarah Melayu kita juga, hulubalang hulubalang yang menjadi pengawal istana juga menggunakan tombak sebagai senjata. Kelebihan tombak berbanding pedang ialah kebolehan menyerang pada jarak jauh.

arquebus miro cornerz

Arquebus. Juga dikenali sebagai Hand Cannon. Senjata ini dicipta pada abad ke 14 dan diguna pakai oleh Tentera Dynasty Ming China dalam peperangan menhalau Mongol dari China. Selepas itu, senjata ini diperkenalkan pula di Eropah, Asia Barat dan Jepun.

Video : 10 Greatest Ever Weapons (Part 2)

Klik Untuk Part 1

Related Posts with Thumbnails