Gadis Yang Obses Terhadap Membaca

Gadis Obses - Miro CornerZ 

Assalamualaikum dan Salam Bahagia. Emm, apa cerita aku nak naik tarikh (updated) ni yer. Oh, maap hilang ingatan kejap…hahaha. Membaca, adakah anda pernah membaca? Tok sah nak menipu kalau tak pernah membaca, korang tengah membaca la ni kan..baca entri aku ni kan..an..an..an…Muahahahaa…Opss, terlebih sudah. Aku nak share seorang aweks ni, dia terlalu obses dengan minat membacanya. Sehinggakan dia terlupa hendak makan dan minum sebab dop syok membaca. Huh! Sampai camtu sekali penangan hobi dia. Siapa aweks ni?…Jom kita terjah….

 

Aweks ini seorang pelajar UIA Gombak dalam Jurusan Kesusasteraan Inggeris, bernama Rasyidah Othman (23) mula cenderung dalam minat membaca bila pada ketika berumur 7 tahun di mana dia dan ibunya, Noraisah Andin pergi ke kedai buku di Bukit Merah, Singapura. Ada satu peristiwa yang membuatkan ibunya mengesan minat Rasyidah apabila Rasyidah cuba ‘menyeludup’ keluar buku Alice In Wonderland dengan menyembunyikan buku tersebut dalam bajunya ketika itu. Nasib baik dengan budi bicara pihak kedai buku, anak kecil yang bernama Rasyidah itu dimaafkan.

 

Ini kata-kata dia terhadap obsesnya terhadap membaca buku,

“Kalau tidak sempat meluang masa untuk membaca, dapat menghidu bau-bau kertas buku-buku pun memadai buat saya. “Gadis muda lain yang seusia saya mungkin obses terhadap fesyen, kosmetik dan gajet berteknologi tinggi. Tetapi saya lebih rela membelanja duit untuk membeli buku-buku sebab ia lebih bernilai,” kata anak kedua daripada tiga orang adik-beradik itu.

 

Ibunya juga memainkan peranan penting untuk menyokong minat Rasyidah, buktinya, “Ibu akan memenuhkan ruang kosong rak-rak di rumah dengan pelbagai jenis bahan bacaan kanak-kanak sewaktu saya kecil,” imbasnya yang menyimpulkan bahawa minat membaca itu wujud secara semula jadi tanpa sebarang paksaan ibu bapanya.

 

Rasyidah Gadis Obses

Dia sanggup menghabiskan wang demi minat membacanya, dikatakan dia menghabiskan hampir RM300 sebulan untuk membeli buku-buku bacaannya. Pergh!..3 rat tu bhai, lu ada bran ka nak challenge aweks ni. Hahahaha. “Koleksi buku saya kini telah mencecah kepada 800 buah buku. Banyak yang disimpan di dalam kotak kerana tiada tempat yang cukup untuk menyusunnya,” kata Rasyidah.

 

Untuk maklumat lanjut sila hubungi nomber telefon saya..Ahaks..bergurau…Tengok artikel dekat Kosmo! Online jer…hahaha.

 

p/s: Sempoikan aweks ni. Dia boleh membaca 10 buku sehari, kalau aku la kan, 10 helai muka surat pun belum tentu, 10 ayat pun payah…hahahaha

Related Posts with Thumbnails