Nostalgia Ramadhan 1 – Jadual Terawih

Jadual Terawih - Miro CornerZ 

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Mungkin ada yang tertanya-tanya, apa benda la si Miro ni nak cerita sebenarnya kan?. Berdasarkan tajuk, aku ingin berkongsi kisah-kisah yang masih ada dalam memory 1G aku ni…hahaha..kisah-kisah yang berlaku ketika aku bersama Ramadhan sebelum ini. Baiklah, nostalgia yang aku ingin kongsi ini ialah berkisar di zaman aku sekolah rendah suatu ketika dahulu, Jadual Terawih…

 

Apa itu jadual terawih yer?…Jadual terawih ialah jadual yang dibuat oleh aku dan adik aku yang berbeza umur hanya 2 tahun antara kami. Tujuan jadual itu kami buat ialah untuk tanda kehadiran kami berdua ke surau atau masjid untuk menunaikan ibadah sunat Terawih. So, setiap malam selepas balik dari solat Terawih, maka kami akan tanda di kolum masing-masing. Kalau pergi Terawih kami tanda ‘right’ dan kalau ponteng, please circle your correct answers…hahaha..tanda bulat la camni ha ‘o’. Kalau tak silap aku, aktiviti ini hanya bertahan masa aku umur sebelum masuk belasan tahun agaknya. Masa zaman kanak-kanak riang….huhuhuhu.

 

Jadual Terawih

Yang betul punyer lagi cantik daripada kat atas ni la….ahaks

Kebiasaanya aku dan adik aku itu akan follow abah aku ke surau berdekatan untuk menunaikan solat Terawih. Kadang-kadang aku pergi sendiri dengan kayuh basikal atau tumpang kereta jiran sebelah, itu kalau abah aku pergi masjid besar untuk buat 20 rakaat, aku malas nak buat sampai 20 tu….hahaha…kejang otot betis nanti…ahaks. Dalam jadual Terawih tu…emmm, aku la yang banyak tanda bulat…hahaha..memang pemalaih aku ni kan. Aku kalah dengan adik aku tu, dia rajin pergi Terawih. Alasan nak monteng, sakit perut la, pening kepala la dan sebagainya.

 

p/s: Korang ada pernah buat tak macam aku dan adik aku tu?..hah ha

Related Posts with Thumbnails